Je hebt een voertuig met een automatische transmissie, luxe of zorgen?

Één op vijf wagens in België is voorzien van een automatische versnelling. Rijden met een automaat bezorgt je een luxueuze uitgangspositie. Je gebruikt maar één voet en je kan je aandacht volledig op de baan richten. Een automaat is een stuk veiliger en heeft ook nog eens een hogere inruilwaarde. Toch bezorgt een automaat ons soms nog wat schrik en een heleboel vragen, want wat als er problemen opduiken? OttoTec klaart voor jou het één en ander uit.

Correct onderhoud

Het onderhoud van een versnellingsbak is niet zo complex als het lijkt, maar je moet wel de correcte procedure volgen. Een sleutelrol tijdens dit reinigingsproces is weggelegd voor de ATF-olie, ook wel de ‘lifetime’ olie genoemd.

Sommige fabrikanten en garagehouders creëren de perceptie dat deze olie nooit vervangen moet worden. ‘Deze gaat een eeuwigheid mee’, maar niets is minder waar. Het is tenslotte geen ‘forever’ olie.

Door interne slijtage, vocht en de afnemende kwaliteit van de olie, verliest de ATF-olie alle krachten. De olie gaat minder goed smeren ; de oliekanalen, schakelkleppen en lamellen raken vervuild en verliezen kleine metaaldeeltjes waardoor o.a. schakelen een stuk moeizamer gaat. Als je er niet snel bij bent, kan de automaat storingen vertonen. In het ergste geval is een nieuwe automatische versnellingsbak nodig. Je leest het goed, de rekening kan aardig oplopen. Andere garagehouders raden aan om de olie te vervangen maar doen het niet op de juiste manier en laten een paar liter oude olie achter in de koppelomvormer. 

Bij het traditioneel aflaten van de olie vervang je slechts een deel van de ATF-olie en doe je meer kwaad dan goed bij het verversen van de automatische versnellingsbak zonder flushapparaat. Op die manier blijft er oude olie met vuilresten achter in de koppelomvormer.

Als je er dan nieuwe olie bijvoegt, wordt er door de reinigende functie van de nieuwe olie een deel van het vuil in de resterende olie vrijgelaten en komt deze in de versnellingsbak. De losgekomen vuildeeltjes  kunnen voor storingen zorgen. Is olie verversen dan geen goed idee? Uiteraard wel maar alleen via het correcte proces. Dit proces noemen we flushen.

 

Foto: Mechatronic systeem van Mercedes-Benz A-klasse W168

Foto: Flushproces in werking met Kroon-Oil PowerFlush®

Waarom spoelen of flushen?

Spoelen of flushen van de automatische versnellingsbak is vooral een preventief gebeuren. Je kan het vergelijken met het verversen van motorolie. Je versnellingsbak verschonen, verhelpt een heleboel storingen. Geef je automatische versnellingsbak dus snel een reinigingsbeurt voor er zich een transmissiestoring voordoet.

Flushen, maar hoe doe je dat dan?

Uiteraard zijn er heel wat types spoelmachines op de markt, maar het paradepaardje van dit moment is toch wel de Kroon-Oil Powerflush met de correcte Kroon-Oil transmissie-olie. Bij Kroon-Oil steunt men ook het standpunt dat ‘lifetime’ olie niet eeuwig meegaat, en stelt men eveneens dat de olie maximum om de 80.000 km eens ververst moet worden. ATF-olie wordt ook tenslotte aan veel extreme omstandigheden blootgesteld. De automatische transmissie is één van de meest belaste onderdelen van een wagen. Remmen, fel optrekken of met je wagen een caravan trekken, het zijn één voor één factoren die invloed hebben op de houdbaarheid van je olie.

De Kroon-Oil Powerflush spoelt, reinigt en ververst de automatische transmissie zeer snel en effectief. Ook wanneer er nog geen klachten zijn, is het zinvol om de automatische transmissie preventief te laten flushen. Het spoelen zelf gebeurt op een dynamische manier waarbij de oude olie in combinatie met een krachtige reiniger doorheen het systeem en koppelomvormer wordt gepompt. Tijdens het spoelproces worden alle versnellingen van de automaat bediend, wat natuurlijk zorgt voor een totale reiniging. Dankzij het doorzichtige oliereservoir op de Powerflush zie je zelf hoe vuil de olie wel niet is. Het verschil met de verse olie kan niet duidelijker zijn. Eens het spoelen volledig afgerond is, gaat men de olie volledig wegpompen. Vervolgens wordt de nieuwe ATF-olie teruggepompt in het systeem.

Het grote verschil met de methodes zonder een flushapparaat is dat nu heel het oliereservoir wordt leeggepompt. Er blijven m.a.w. geen vuilresten achter. De Kroon-Oil Powerflush zorgt voor een totale reiniging.

Heb je nog vragen bij bovenstaand blogbericht of wens je een afspraak te maken voor een grondige en totale Powerflush reiniging? Surf dan naar www.OttoTec.be of bezoek onze Facebookpagina 

Foto: Nieuwe olie BMW ZF automaat

Foto: Nieuwe olie na een volledig flush

Foto: Olie van 120.000 km oud

Vragen? Stel ze hieronder.

Contact Info

OttoTec
Nieuwe Steenweg 86
9140 Temse

+32 486 68 93 57
[email protected]